ناهمسویی میان فرانسه و آلمان در حال تشدید است
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

پاریس - ناهمسویی و اختلاف نظر میان سران فرانسه و آلمان در زمینه برخی مسایل اروپایی و بویژه امور اقتصادی همچنان محسوس و در حال تشدید است.

 در شرایطی که ناهمسویی در دیدگاهها و برنامه های اقتصادی این دو کشور همچنان محسوس است،ˈ آنگلامرکل ˈ صدر اعظم آلمان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 میلادی فرانسه که پیروزی ˈ فرانسوا اولاندˈ از حزب سوسیالیست را به همراه داشت، نسبت به برخی دیدگاههای اولاند بویژه در ارتباط با طرح های ریاضتی و رشد اقتصادی اتحادیه اروپایی تردید به خود راه داد.

اولاند که با شعار بهبود شرایط اقتصادی و بویژه ایجاد اشتغال زمام امور را در دست گرفت، پانزدهم مه 2012 میلادی پس از تفویض قدرت از سوی ˈ نیکلا سارکوزی ˈ رییس جمهوری راستگرای فرانسه به وی، شتابان راهی برلین شد تا در دیدار کوتاهی با مرکل، او را در جریان برنامه های اقتصادی خود که بیشتر بر رشد اقتصادی متوازن به جای اتکا صرف به طرح های ریاضتی بود، قرار دهد.

فرانسه معتقد است تنها از طریق امکان دستیابی به رشد اقتصادی مناسب است که می توان به رفع برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور و در میان اعضای اتحادیه اروپایی دست یافت ، پاریس از برخی ناهمسویی های آلمان به عنوان یکی از موتورهای محرکه اصلی اروپایی در این زمینه رنج می برد.

مرکل که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 میلادی فرانسه، حمایت آشکار خود را از سارکوزی و برنامه های اقتصادی اش در خصوص اروپا و فرانسه اعلام کرد، هم اکنون آنچنان که باید مورد انتظار سوسیالیست های فرانسه است هم آنها را در برنامه ها و سیاست های اقتصادی و مالی خود همراهی نکرده است.

تا جایی که ˈ کلود بارتولون ˈ رییس مجلس ملی فرانسه طی واکنشی که اخیرا در نشریه لوموند انتشار یافت، خواستار ˈ مقابله و برخورد ˈ با آلمان از سوی فرانسه بویژه در زمینه برخی از برنامه های اتحادیه اروپایی شد.

اگرچه مسوولان فرانسه انتظار همراهی بیشتری از سوی صدر اعظم آلمان و دست اندرکاران این کشور همسایه اروپایی به خود دارند ، ولی با اینحال برخی از آنان با این دیدگاه رییس مجلس ملی که بایستی با آلمان به دلیل ناهمسویی با فرانسه برخورد کرد ، آن را رد کرده اند.

ˈ پی یرموسکوویسی ˈ وزیر اقتصاد ، ˈ ژان مارک آرو ˈ نخست وزیر ، ˈ مانوئل والس ˈ وزیر کشور و ˈ میشل ساپن ˈ وزیر کار و ˈ لوران فابیوس ˈ وزیر امور خارجه این اظهار نظر رییس مجلس را رد کرده اند.

مسکوویسی ضمن محکوم کردن این اظهار نظر بارتولون گفت: به اعتقاد وی ایده مقابله با آلمان غلط و در عین حال به هیچ وجه ˈ کارساز ˈ نیست.

وی اضافه کرد: این نظر که بخش عمده مشکلات اقتصادی فرانسه از سیاست های آلمان ناشی می شود ، نادرست است .

وی اتحادیه اروپایی را دارای مکانیزمی دانست که در آن نهادهای اروپایی بیشتر از طریق گفتگو و مذاکره به رفع مسایل و مشکلات موجود مبادرت می کنند تا برخوردهای تند و تقبیح کننده از رفتار و سیاست کشورهای عضو.

وی برخورد و مقابله با یک کشور عضو اتحادیه اروپایی را در این رابطه دارای پیامدهای منفی عنوان کرد و افزود: بایستی با آلمان مذاکرات ˈ تکلف آورˈ به جای مقابله با آن کشور در پیش گرفت.

فابیوس که تیم وی در وزارت امور خارجه از چندی پیش ˈسیاست دیپلماسی اقتصادیˈ را برای کمک به خروج از بحران جاری در دستور کار قرار داده است، ضمن فراخواندن حزب سوسیالیست فرانسه به حفظ ˈ آرامش و خویشتنداریˈ ، افزود: ضروری است که با مرکل در زمینه طرح های ریاضتی به مذاکرات سازنده به جای برخورد تند رو آورد.

وی با بیان اینکه مذاکرات آره ، مجادله نه ، خاطرنشان ساخت: بدهی های عمومی فرانسه مربوط به خود این کشور است و در واقع به این یا آن کشور ارتباطی پیدا نمی کند و دلیلی وجود ندارد که به خاطر مسایل موجود ، با کشور دیگری درگیر و وارد مجادله لفظی شد.

فرانسه که با معضل بزرگ رو به رشد بیکاری از سالیان پیش مواجه است ، برای امکان اجرای طرح ها و سرمایه گذاری ها اشتغالزا ، به رشد اقتصادی مناسبی ظرف ماه های آتی نیاز دارد.

در شرایطی که این کشور سال 2012 میلادی را با رشدی معادل صفر سپری کرد در سال 2013 میلادی نیز امید چندانی در این زمینه وجود ندارد.

کاستن از اتکا محض به طرح های ریاضتی که علاوه بر اعمال فشار به اقشار ضعیف جامعه می شود، زمینه ساز رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور نیست که از وعده های انتخاباتی اولاند است.

هم اکنون فرانسه با یک بدهی یکهزار و 800 میلیارد یورویی رو به رو است و این کشور مکلف است تا پایان سال 2014 میلادی آن را به سه درصد از تولید ناخالص داخلی تقلیل دهد در شرایطی که پاریس در نظر داشت امسال به این میزان از کسری متناسب با تعهدات اروپایی خود دست یاید که در عمل شرایط اقتصادی این کشور انجام این کار را اجزاه نمی دهد.

در حالی که پس از گذشت کمتر از یکسال از راهیابی اولاند به کاخ الیزه به عنوان رییس جمهوری فرانسه می گذرد، هنوز هیچ یک از وعده های اقتصادی و اجتماعی عمده اش از جمله رفع بیکاری و ایجاد اشتغال 10.6 درصدی برای جمعیت فعال بیکار میسر نشده است.


April 29th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی